نئوبانک‌ها؛ رقبای سرسخت بانک‌ها در داده‌محوری
این مفاهیم را به‌جای یکدیگر به کار نبرید!

تجارت الکترونیک و تجارت دیجیتال

تجارت دیجیتال و تجارت الکترونیک دو اصطلاحی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما در واقع با هم متفاوتند. هر دو شامل خرید و فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت می‌شوند اما درک تفاوت‌های کلیدی آن‌ها بسیار مهم است. در این مقاله تفاوت‌های تجارت الکترونیک و تجارت دیجیتال را مرور می‌کنیم.

 

 

 

 

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک، فرآیند خرید و فروش کالا یا خدمات برخط است که شامل استفاده از ویترین فروشگاه‌های برخط یا بازارگاه‌هایی است که محصولات خود را به نمایش می‌گذرانند و مشتریان می‌توانند آنها را مرور و خریداری کنند.

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک معمولاً کل فرآیند تراکنش را از ابتدا تا انتها انجام می‌دهند، از جمله لیست کردن محصولات، پردازش پرداخت و حمل و نقل. هدف تجارت الکترونیک این است که مشتریان بتوانند محصولات مورد نیاز خود را از هر کجا و در هر زمان پیدا کنند و خریداری کنند.

 

تجارت دیجیتال چیست؟

تجارت دیجیتال یک اصطلاح گسترده‌تر است که تمام نقاط تماس و فرآیندها را در کل سفر مشتری دربرمی‌گیرد که شامل همه چیز از بازاریابی و تبلیغات گرفته تا تجزیه و تحلیل و خدمات مشتری می‌شود. تجارت دیجیتال به ویترین فروشگاه‌های برخط یا بازارگاه‌ها محدود نمی شود، بلکه می‌تواند کانال‌های دیگری مانند برنامه‌های تلفن همراه، چت‌بات‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را نیز شامل شود.

 

در تجارت دیجیتال، کسب‌وکارها از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند تا تجربه یکپارچه مشتری را در تمام نقاط تماس ارائه دهند. این شامل بهینه‌سازی تمام محتوا و فرآیندها برای همه اشکال تعامل دیجیتال، از جمله بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، تجربه کاربر (UX)، و پاسخگویی تلفن همراه است.

 

اینفوگرافیک تجارت دیجیتال و تجارت الکترونیک اسلایدی

 

تفاوتهای تجارت الکترونیک و تجارت دیجیتال

تجارت الکترونیک و تجارت دیجیتال علی‌رغم شباهت‌هایی که دارند، با یکدیگر بسیار متفاوتند. برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

 

دامنه:

تجارت الکترونیک به طور خاص به خرید و فروش کالا یا خدمات برخط اشاره دارد، در حالی که تجارت دیجیتال تمام جنبه‌های سفر مشتری، از تحقیق برای خرید تا پشتیبانی پس از خرید را دربرمی‌گیرد.

 

کانال‌ها:

تجارت الکترونیک معمولاً محدود به ویترین‌ها و بازارگاه‌های برخط است، در حالی که تجارت دیجیتال شامل تمام نقاط تماس دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های تلفن همراه، ربات‌های گفتگو و موارد دیگر می‌شود.

 

تمرکز:

تجارت الکترونیک بر سهولت یافتن و خرید محصولات به صورت برخط برای مشتریان متمرکز است اما تجارت دیجیتال بر ارائه یک تجربه مشتری یکپارچه در تمام نقاط تماس دیجیتال متمرکز است.

 

استراتژی:

تجارت الکترونیک روشی برای فروش برخط محصولات است، در حالی که تجارت دیجیتال یک رویکرد استراتژیک است که از فناوری‌های دیجیتال برای ارائه تجربه جامع برای مشتری استفاده می‌کند.

 

بهینه‌سازی:

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک برای تراکنش‌های برخط بهینه‌سازی شده‌اند، در حالی که تجارت دیجیتال برای همه اشکال تعامل دیجیتال، از جمله بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، تجربه کاربری، طراحی ریسپانسیو سایت برای تلفن همراه و موارد دیگر بهینه شده است.

 

نتیجه

تجارت الکترونیک و تجارت دیجیتال دو اصطلاح متفاوت هستند که به جنبه‌های مختلف تجارت برخط اشاره دارند. تجارت الکترونیک به طور خاص بر خرید و فروش برخط محصولات متمرکز است، اما تجارت دیجیتال تمام جنبه‌های سفر مشتری را در بر می‌گیرد و از فناوری‌های دیجیتال برای ارائه یک تجربه مشتری یکپارچه در تمام نقاط تماس استفاده می‌کند. در حالی که این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، درک تفاوت‌های تجارت الکترونیک و تجارت دیجیتال برای کسب‌و‌کارهایی که به دنبال موفقیت در بازار دیجیتال هستند مهم است.

 

منبع: cloudmore

 

ترجمه و ویرایش اختصاصی برای وبلاگ تکنوتجارت: حلیه صبورنژاد (مدیر ارتباطات و روابط عمومی)

برچسب ها :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :

نظرات کاربران