بانکداری داده‌محور با تقویت مشتری‌مداری مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.
داده‌ها چطور راه را برای مشتری‌مداری باز می‌کنند؟

چشم‌انداز بانکداری داده‌محور

داده‌ها چطور چشم‌انداز بانکداری را تغییر می‌دهند؟ در این متن مختصراً به این می‌پردازیم که نهادهای مالی و بانکی چطور می‌توانند با استفاده از بانکداری داده‌محور مزیت رقابتی مشتری‌مداری را تقویت کنند. موردهای کاربری مختلف بانکداری داده‌محور چه هستند؟ و نهایتاً از کجا باید شروع کنیم تا بانکداری داده‌محور تاثیر خود را در‌ آینده بانکداری داشته باشد.

 

 

در تمام صنایع دنیا اهمیت داده روزبه‌روز بیشتر می‌شود، صنعت بانکداری هم از قاعده مستثنی نیست. دادۀ شما ضروری است و نقش مهمی در فعالیت‌های بانکی روزمرۀ ما عهده‌دار است.

نهادهای خدمات مالی راه‌های تازه‌ای برای ایجاد اهرم از داده‌ها و تحلیل‌های پیشگویانه پیدا می‌کنند که نتیجتاً به ارتقاء تجربۀ مشتری و افزایش دارایی برای رشد کسب‌وکار می‌انجامد.

 

همچنین، بانک‌ها صرفاً به‌دنبال دست‌آوردهای تدریجی نیستند. آن‌ها دنبال افزایش ناگهانی درآمد از طریق یافتن فرصت‌های مخفی‌ای هستند که داده‌هایشان ایجاد می‌کنند و مستقیماً بر سود خالصشان اثر می‌گذارند. بسنجید که آیا وقت آن نرسیده شما هم از داده‌هایتان استفاده کنید؟

 

اگر پاسختان مثبت است، تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید اهمیت داده در نهادهای مالی و بانکی چیست؟ داده چطور به نهادهای مالی کمک می‌کند که به بانکداری داده‌محور برسد؟ موردهای کاربری داده‌محور نهادهای مالی و بانکی چه هستند؟ در این متن به زبان ساده به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

 

داده‌ها چطور چشم‌انداز بانکداری را تغییر می‌دهند؟

یک لحظه تخیلتان را به‌کار بیندازید و تصور کنید برای برداشت پول وارد بانک شده‌اید. متصدیان باجه لبخندزنان به شما احترام می‌گذارند، صفی طولانی از مردم تشکیل شده و هرکس دنبال کار خودش است.

 

اما این روزها دیگر چنین تصویری چندان به چشم نمی‌خورد. قطعاً شما هم می‌دانید دلیل این تغییرات چیست. کووید 19 تغییری بنیادین در چشم‌انداز بانکداری ایجاد کرد.

 

تصور کنید: هر انسانی که در بانک پشت میز می‌نشست جای خود را به نرم‌افزار موبایل یا کامپیوتر داده است. کل فرایند بانکی آنلاین و بدون نیاز به بیرون رفتن از خانه انجام می‌شود. اگر از من بپرسید «داده چطور چشم‌انداز بانکداری را تغییر می‌دهد؟» به شما می‌گویم آن را کاملاً زیرورو می‌کند.

 

پر بیراه نیست اگر بگوییم داده در آینده هم همچنان چشم‌انداز بانکداری را تغییر می‌دهد. اما چطور؟

راه‌های بسیاری وجود دارد من‌جمله تغییر نظر بانک‌ها دربارۀ ریسک، تغییر ارتباط بانک‌ها با مشتریانشان، تغییر فهم و دیدگاه بانک‌ها دربارۀ فرصت‌های جدید رشد. موارد بیشتری هم وجود دارند.

اما چرا داده در بانکداری اهمیت دارد؟ چطور تمام داده‌ها را یکپارچه کنیم و بر سیلوهای سیستم مسلط شویم؟ آیا داشتن استراتژی داده مهم است؟ بهتر است برای پاسخ به این پرسش‌ها باقی متن را بخوانید.

 

اهمیت داده‌ها در بانکداری

بازارگاه‌های مالی امروز جهانی داده‌محور هستند. داده به فراهم‌کنندگان خدمات مالی امکان ارائۀ خدمات شخصی‌سازی‌شده، ارتقاء کارایی و نهایتاً افزایش سود می‌دهد. این تغییر تأثیرات عمیقی بر تمام جنبه‌های بانکداری دارد: هزینه‌های عملیاتی، استراتژی‌های کارگزینی، تجربۀ مشتری و غیره.

آیندۀ بانکداری هیچ شباهتی به بانکداری امروز نخواهد داشت و کاملاً بر داده‌های جمع‌آوری‌شدۀ ماشین‌ها متکی است تا به مشتریان تجارب شخصی‌سازی‌شده ارائه دهد.

رهبران آینده برندشان را بر بستر داده می‌سازند، بستری هوشمند که تمام کاربران را در تمام سطوح سفر مالی همراهی می‌کند.

گرچه بسیاری از نهادهای مالی و بانکی پایه‌های آینده را گذاشته‌اند، هنوز تعداد کسانی که می‌دانند زمان ساخت نقشه یا استراتژی تحلیل داده به چه سازمانی مراجعه کنند بسیار کم است.

واسودوان سوآمیناتان، رئیس و مدیرعامل زوکی سیستمز

گفتیم که داده به بانک‌ها فرصت ساخت تجربۀ شخصی‌سازی‌شده برای مشتریانشان را می‌دهد و این کار را از طریق سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری شخصی‌سازی‌شده و گزینۀ سلف‌سرویس وب‌سایت انجام می‌دهد. اما نقش داده در این میان چیست؟ بانکداری داده‌محور چیست؟

 

بانکداری داده‌محور چیست؟

بانکداری داده‌محور نگاهی تازه به دادۀ بانکی است. به‌جای اینکه اطلاعاتی دربارۀ حسابتان یا نوسانات ارزی نشانتان دهد یا دادۀ شما را تحلیل کند، بانک‌ها می‌توانند از آن برای وارد کردن اطلاعات بیشتر دربارۀ خدمات و محصولات استفاده کنند.

بانکداری داده‌محور یعنی استفاده از داده و تجزیه‌وتحلیل برای خدمت بهتر به مشتریان.

بانکداری داده‌محور یعنی استفاده از فناوری و فرایندهای تجزیه‌وتحلیل برای کمک رساندن به برنامه‌ریزی استراتژیک و تصمیم‌گیری. این امکان هم بصیرت بیشتری از زندگی مشتریان به بانک‌ها می‌دهد و همچنین راه تازه‌ای است برای افزایش سود- از طریق فراهم کردن داده‌های دقیق‌تر دربارۀ مشتریان یا نیازهایشان.

بانکداری داده‌محور به تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند و همچنین مزایای اجتماعی ارزشمندی دارد و به مردم امکان شناخت محصولات بانک را از طریق شرکت‌های شخص‌ ثالث می‌دهد.

بانکداری داده‌محور شیوۀ ارتباط شرکت‌ها با مشتریانشان را اساساً تغییر داده است. داده به شرکت‌ها امکان پاسخ دادن به پرسش‌هایی را می‌دهد که پیش از این تحلیل‌گران برای پاسخ به آن‌ها سال‌ها زمان نیاز داشتند. این موضوع باعث افزایش کارآمدی و کاهش هزینه‌ها در برخی نهادهای خدمات مالی شده است.

شرکت‌های خدمات مالی‌ای که این تغییر را پذیرا شده‌اند شاهد مزایای آن برای سود خالصشان هستند.

در ادامه نگاهی به برخی موارد کاربری می‌اندازیم که نشان می‌دهد چرا بانک‌ها از کلان‌داده برای تغییر شیوۀ خدمت به مشتریان استفاده می‌کنند.

 

موارد کاربری بانکداری داده‌محور

  • تجربۀ مشتری بهتر

با استفاده از داده در بانکداری، شاهد پیشرفتی طبیعی خواهید بود. قبل از این مشتریان حساب‌های بانکی ساده‌ای داشتند که ویژگی‌های ابتدایی داشت. با تغییر نیازها و امور مالی مشتریان، تجربۀ بانکداری هم تغییر کرد. امروزه بیشتر مشتریان چندین حساب مالی با ویژگی‌های متعدد دارند. همچنین دسترسی آن‌ها به داده از طریق نرم‌افزارها، دستگاه‌های موبایل و اینترنت بیشتر شده است.

همچنین جدای از نرم‌افزارهای ارتباط با مشتری، دپارتمان‌های عملیاتی نیز منفعت چشمگیری از برداشت اتومات داده و تحلیل برده‌اند.

 

بنابراین با گرایش مشتریان به راهکارهای بانکداری دیجیتال یا شخصی‌تر، هرچه شرکت‌ها بیشتر به راهکارهای داده‌محور روی می‌آورند، درآمد بانک‌های سنتی نیز کاهش می‌یابد.

 

  •  اعتبارسنجی خودکار

اعتبارسنجی اتومات انقلابی در مدیریت حساب‌های مشتریان ایجاد کرد. اعتبارسنجی از طریق الگوی یادگیری ماشینی انجام می‌شود که در دادۀ مشتریان تخصص دارد، مثل تاریخچۀ پرداخت، خرید و محدودۀ خطر که بر اساس پروفایل ریسک شخصی‌شان تنظیم شده است. اعتبارسنجی می‌تواند با فشار یک دکمه انجام شود و باعث خدمات حساب سریع‌تر و کارآمدتری شود.

 

این موضوع امکانات جدیدی برای مشتریان ایجاد می‌کند و به آن‌ها امکان دسترسی به امور مالی بر روی نرم‌افزارهایی را می‌دهد که پیش از این کم‌بها بودند یا فقط آخرهفته‌ها و تعطیلات بانکی در دسترس بودند.

 

دسترسی سریع‌تر به امور مالی برای مشتریان کم‌اعتبارتر، همراه فرصتِ ساختن عادات خوب با دسترسی به امور مالی با هزینۀ اندکی کمتر، فرصت‌های جدیدی برای خانواده‌ها و افراد می‌سازد که قرض‌هایشان را کم کنند و پایداری مالی‌شان را افزایش دهند.

 

  •  مدیریت بهتر ریسک

بانک‌ها باید در زمینۀ مدیریت ریسک فعال‌تر باشند و این مهم نیازمند جمع‌آوری و استفادۀ حدأکثری از داده است. مزایا مشخص‌اند: مدیریت بهتر ریسک، هزینه‌های کمتر، تجربۀ مشتری پیشرفته.

استفاده از داده برای تصمیم‌گیری در حیطه‌های کلیدی مثل مدیریت ریسک انقلابی در نحوۀ عملکرد بانک‌ها ایجاد کرده است. روند مدیریت هوشمندتر ریسک بر محوریت دو رویکرد قرار داد: جمع‌آوری بیشتر داده و استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده برای فراهم کردن اطلاعات مناسب و اقدام‌پذیرتر.

 

ادغام این دو رویکرد فضایی ساخته که در آن بانک‌ها رویکرد استراتژیک‌تری را برای مدیریت ریسک می‌گیرند و در نظر می‌گیرند که فعالیت‌هایشان چه تأثیری بر مشتریان، کسب‌وکار و به‌طور کلی اقتصاد می‌گذارند.

 

  • بازسازی سرمایه

مورد کاربری چهارم کلان‌داده، که بیشترین تأثیر را بر صنعت بانکداری دارد، بازسازی سرمایه است. بازسازی یعنی شناخت نقاط کسری سرمایه درون یک شرکت و سپس استفاده از تحلیل‌های داده‌محور برای پیدا کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری آلترناتیو و پر کردن شکاف‌ها.

 

زمانی که نقاط کسری سرمایه شناخته شدند به‌سرعت فرایند احیای سرمایه شروع می‌شود که نتیجتاً باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش ارزش سهام در طی چند هفته می‌شود.

 

هرچه مصرف‌کنندگان بیشتر برای حل مشکلات مالی روی به فناوری بیاورند، نهادهای مالی سنتی بیشتر نیاز به چابکی و پاسخ‌دهی سریع خواهند داشت تا بتوانند در بازارگاهی که به‌سرعت تغییر می‌کند دوام بیاورند.

 

  • جلوگیری از کلاهبرداری سریع‌تر

جلوگیری از کلاهبرداری یکی از مشکل‌زاترین جنبه‌های کاربست تحلیل‌های داده‌محور برای بانکداری ساده است.

 

سرعت بالاتر در جلوگیری از کلاهبرداری باعث کاهش صدمات آتی از حملات درونی، حملات سایبری، کلاهبرداری کنشگران غیرقانونی و دیگر فعالیت‌هایی می‌شود که سعی در سوءاستفاده از داده یا مصرف‌کنندگان بی‌خبر دارند.

سرعت بالاتر در جلوگیری از کلاهبرداری یعنی مانع تلاش‌های هزینه‌بر و زمان‌بر شدن که با اشتباهات کوچک کارمندان یا مشتریان در زمان چرخیدن در نت ایجاد می‌شوند و حلشان ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد.

 

شتاب‌دهی به جلوگیری از کلاهبرداری بااستفاده از داده به اپراتورهای بانکی امکان پاسخ‌دهی بهتر به رفتار ریسک‌پذیر مشتریان را می‌دهد و همچنین هزینه‌های عملیاتی و خطرات انطباق را کاهش می‌دهد.

 

  • فروش مولد و موتور بازاریابی

فروش و بازاریابی داده‌محور یکی از روندهای بزرگ آینده در بانکداری هستند. از زمانی که دادۀ بانک‌ها از مشتریانشان بیشتر شده است، می‌توانند تصمیمات موثق‌تری دربارۀ کمپین‌های تبلیغاتی و کانال‌های فروش بگیرند.

 

حالا که بانک‌ها متوجه شده‌اند ادغام داده چطور کمپین‌هایشان را ارتقاء می‌دهد و سودشان را بیشتر می‌کند، زمان خوبی برای بازاریابان و کاربران است.

 

بانکداری داده‌محور: از کجا شروع کنیم؟

بانکداری تغییر کرده است. امرزه مشتریان نحوۀ بانکداری را خودشان انتخاب می‌کنند – آنلاین، با استفاده از موبایل یا درون بسترهای اجتماعی. گزینه‌ها بسیار هستند و برای همین مهم است که بدانید بهترین گزینۀ داده‌محور برای شما چیست.

 

برای شروع این 8 قدم را بردارید:

  1. از مورد کاربری کسب‌وکارتان شروع کنید و داده‌های موثق را بشناسید.
  2. شاخص دقیقی برای عملکرد تعریف کنید
  3. منابع داده را پیدا کنید
  4. داده بسازی
  5.  داده‌ها را درون یک کارپوشه ادغام کنید
  6.  قبل و بعد از داده‌سازی به‌صورت مداوم زیرساخت‌های گذرگاه داده بسازید
  7. اصول و اقدامات خوب یادگیری ماشین را استفاده کنید
  8.  برای علوم داده اقدامات مهندسی انجام دهید (مثلاً واسط برنامه‌نویسی کاربردی برای مصرف معنادار را نشان دهید)

 

نهادهای مالی و بانکی با آینده‌نگری درست می‌توانند در محور سیستم‌های داه‌محور باشند و یکی از اصلی‌ترین بازیگران تغییرات فرهنگی شوند.

 

سخن پایانی

بانک‌ها هنوز به‌دنبال راهی برای تصمیم‌گیری بهتر با استفاده از داده هستند تا بتوانند خدمات شخصی‌سازی‌شدۀ بیشتر ارائه بدهند. هرچۀ دادۀ بیشتری در صنعت مالی عیان شود بانک‌ها بیشتر به فناوری‌هاس سلف‌سرویسی روی می‌آورند که مستقیماً بر مصرف‌کننده تأثیرگذارند.

 

منبع: zucisystems

ترجمه و ویرایش اختصاصی برای وبلاگ تکنوتجارت

 

نظرات کاربران