کلانداده در شرکتهای فینتک
فناوری مالی بحثی داغ در دنیای مالی است، یعنی جایی که از کلاندادهها استفاده میشود. فینتک یا فناوری مالی به نوآوری فنی در صنعت مالی اشاره دارد و ممکن است شامل کاربردهای فناوری در بانکداری خرد ، سواد مالی ، تجارت آنلاین ، وامدهی همتا به همتا و سایر بخشها باشد. برای مرور برخی مزایای کلانداده در فینتک این مقاله را مطالعه کنید.
چه چیزی کلاندادهها را «کلان» میکند؟
مفهوم جمعآوری دادهها برای بهبود تجارب مصرفکننده، مفهوم جدیدی نیست. از سبزیفروشیهای شهرهای کوچک گرفته تا بانکداران شهرهای بزرگ، مدتهاست که از دادههای کمی برای داشتن تصور بهتر از مشتریان خود استفاده میکنند. از سوی دیگر، «کلان» در کلانداده، به شرکتها گنجینهای از اطلاعات مصرفکننده را ارائه میدهد که این پتانسیل را دارد که دنیای مالی را تغییر دهد.
با گسترش اینترنت اشیا، پیشرفت فناوری تلفن همراه و بهبود مکانیسمهای احراز هویت، ارزش کلاندادهها بیشتر میشود.
در نتیجه، شرکتهای فناوری مالی به منظور تمرکز بر جمعآوری و پردازش دادهها، به هزینههای سنگین در بخشهای علوم داده ادامه خواهند داد و مخاطبانی که قبلاً از خدمات کمتری برخوردار بودند، اکنون به فرصتهای تأمین مالی جدید دست پیدا میکنند.
کلانداده سه ویژگی متمایز دارد:
• حجم – فناوریهای سنتی قادر به پردازش حجم عظیمی از دادههایی که یک پلتفرم کلانداده باید مدیریت کند، نیستند.
• سرعت – دادهها باید بیدرنگ پردازش شوند که برای اکثر شرکتها ضروری است.
• تنوع – یک پلتفرم کلانداده قوی باید بتواند انواع فرمتهای داده از جمله دادههای ساختارنیافته مانند صدا، توییت، بهروزرسانیهای وضعیت و ویدیوها را مدیریت کند.
کلانداده در فناوری مالی چیست؟
کلانداده در امور مالی به پتابایت دادههای ساختاریافته و بدون ساختار اشاره دارد که بانکها و سازمانهای مالی میتوانند برای پیشبینی رفتار مصرفکننده و توسعه استراتژیها از آن استفاده کنند.
بخش مالی حجم زیادی داده ایجاد میکند. دادههای ساختاریافته اطلاعاتی هستند که در یک شرکت نگهداری میشوند تا بینشهای مهم تصمیمگیری را ارائه دهند. هر روز دادههای ساختارنیافته بیشتری از منابع مختلف جمع میشوند و پتانسیل قابلتوجهی برای تحلیل شدن دارند.
فناوری مالی در حال ظهور از کلاندادهها برای پیشبینی رفتار مشتری و ارزیابیهای پیچیده ریسک استفاده میکند و متمایز از راههای مرسوم پیش میروند. فناوریهای مالی مخرب و بانکهای رقیب به لطف سرعت دادههای بیدرنگ میتوانند به بازار در حال تغییر واکنش نشان دهند. هر لحظه ممکن است به روشهای تهاجمی روی بیاورند و از این رو، بانکهای بزرگ را ناچار به هشیار ماندن میکنند. بانکهای بزرگ مانند مخازن قوی با سوخت دیزل هستند، در حالی که فناوریهای مالی مبتنی بر داده مانند اسکوترهای برقی است که میتوانند از چالهها بپرند و دورهای تند بزنند.
فناوریهای مالی به لطف تواناییشان در مدیریت حجم کلاندادهها میتوانند قضاوتهای بهتری داشته باشند و تجربیات شخصیسازیشدهتری را برای مصرفکننده ارائه کنند. فناوریهای مالی از کلاندادهها برای درک یکایک مشتریان خود بهره ببرند، نه اینکه بر پایه حدس و گمان پیش بروند یا با ارزیابیهای ریسک محتاطانه از خود مراقبت کنند.
مزایای کلاندادهها در صنعت فناوریهای مالی
فناوریهای مالی نوظهور میتوانند از پنج راه از تجزیه و تحلیل کلانداده بهره ببرند:
1. مشتریمداری
فناوریهای مالی امکان استفاده از کلاندادهها برای توسعه پروفایلهای کاربر کامل و استراتژیهای تقسیمبندی مشتری دقیق به وجود میآورند و به آنها اجازه میدهد خدمات را مطابق خواستههای خاص خود سفارشی کنند. خدمات فردی میتواند با استفاده از روشهای مدلسازی پیچیده که درک ریسک، سن، جنسیت، پول، موقعیت مکانی و حتی وضعیت رابطه فرد را در نظر میگیرد، ارائه شود.
2. امنیت پیشرفته
کلاهبرداری مشکلی رایج در بخش بانکداری دیجیتال است اما کلاندادهها میتوانند به فناوریهای مالی در توسعه سیستمهای تشخیص تقلب دقیق با شناسایی هرگونه تراکنش عجیب و غریب کمک کنند. فناوریهای مالی همچنین میتوانند با استفاده از برنامههای دیجیتال، مصرفکنندگان را از نگرانیهای امنیتی آگاه کنند تا وضعیت پولشان را ایمن کنند.
3. ارزیابیهای ریسک بهبودیافته
کسبوکارهای فینتک که در تجزیه و تحلیل کلاندادهها تخصص دارند، میتوانند دادهها را از منابع مختلف ادغام کنند تا تضمین کنند هر کار ممکنی برای حل مسئله انجام شده است. فناوریهای مالی میتوانند با اطمینان مالی بیشتری کار کنند، جریان نقدی را مدیریت کنند و به لطف ارزیابیهای ریسک بهبودیافته، به مصرفکنندگان نرخهای رقابتی ارائه دهند. نحوه تفکر بانکها در مورد ریسک بخاطر تحلیلهای پیشبینی در حال دگرگونی است.
4. خدمات مشتری بیهمتا
شمارهگیری و ساعتها انتظار برای صحبت با مسئول حساب را فراموش کنید. فناوریهای مالی این امکان را به وجود میآورند که از کلاندادهها برای ایجاد دنباله دیجیتالیای از رفتار مالی مشتری، شناسایی مشکلات احتمالی و راهنمایی مداوم استفاده شود.
همچنین فناوریهای مالی میتوانند بر اساس عادات خاص خرجکردن مشتریان، از دادهها و پیشبینیها برای اصلاح پیشنهاد خدمات/محصولات استفاده کنند.
5. رباتهای چت، رباتها و اتوماسیون فرآیند رباتیک
رباتهای چت از هوش مصنوعی برای فعال کردن تعامل 24 ساعته در 7 روز هفته استفاده میکنند. این چتباتهای هوشمند میتوانند به روشهای مختلفی از جمله مدیریت تراکنشها و ارائه اطلاعات حیاتی به مصرفکنندگان کمک کنند.
اتوماسیون فرآیند رباتیک با سپردن کارهای تکراری (و پرفشار) به رباتها بدون نیاز به تعامل انسانی، تجربه کاربر را بهبود میبخشد. این نه تنها اشتباهات را کاهش میدهد، بلکه اعضای تیم را برای مقابله با مسائل پیچیدهتر و ارائه پشتیبانی بهتر به مشتری آزاد میکند.
اهمیت کلاندادهها در صنعت فناوری مالی
به دلایل مختلفی تقاضای زیادی برای کلاندادهها در امور مالی وجود دارد که عبارتند از:
1. ارتباط شخصی (رودررو) با مشتریان وجود ندارد.
کاربران انتظار دارند که بتوانند بدون مراجعه به بانک به مشکلات خود رسیدگی کنند، اما همین موضوع، جمعآوری اطلاعات مشتریان را دشوارتر میکند. ابزارهای موبایل میتوانند کمک کنند انواع مختلفی از اطلاعات مانند موقعیت جغرافیایی، تعاملات معمول کاربر، رفتار کاربر و تاریخچه مرورگر او جمعآوری شود. این امکان وجود دارد که از این اطلاعات برای جبران کمبود ارتباط رودررو با مشتریان استفاده شود.
2. ردپای رسانههای اجتماعی در فناوری مالی در حال رشد است.
کاربران با استفاده از رسانههای اجتماعی که دیگر تنها بستری برای ارتباط با دوستان و خانواده نیست، خرید میکنند و با شرکتها درگیر میشوند. بررسی رفتار کاربران در رسانههای اجتماعی برای شرکتهای فینتک برای بهدست آوردن بینش و استفاده از آن در هنگام فروش محصولات یا خدمات ضروری است. مثلا بیمهگذاران ممکن است طرحهای منحصربهفردی را بر اساس دادههای رسانههای اجتماعی ایجاد کنند و بانکها میتوانند از دادههای رسانههای اجتماعی برای ایجاد امتیازهای اعتباری بهره ببرند.
3. انتظارات مشتریان در حال تغییر است.
مشتریان میخواهند که کسبوکارها نهتنها نیازهای آنها را برآورده کنند، بلکه آنها را پیشبینی کنند. این کار بدون داشتن اطلاعات مصرفکننده غیرممکن است. یک شرکت فناوری مالی باید برای ارائه پیشنهادهای مناسب به مشتریان، دادهها را از کانالهای متعددی مانند اپلیکیشن موبایل، وبسایت، ابزارهای پوشیدنی، رسانههای اجتماعی و دستگاههای هوشمند جمعآوری کند.
بانکداری آنلاین تجربه مشتری را تغییر داده است. دیگر نیازی به بازدید از سایتهای فیزیکی یا چند روز صبر کردن برای تکمیل تراکنشها ندارید. فناوریهای مالی، خدمات مالی فرامرزیای را توسعه دادهاند که امکان اشتراکگذاری بیدرنگ دادهها را فراهم میکند. این کار تجارت بدون اصطکاک را برای خریداران و فروشندگان میسر میکند.
4. فناوریهای مالی به طور فزایندهای رقابتی میشود.
فناوری مالی به سرعت در حال گسترش است و هر روز تعداد فزایندهای از کارآفرینان، استارتاپها و کسبوکارهای مستقر را به خود جذب میکند. توانایی یک محصول فناوری مالی برای ارائه خدمات تا رسیدن به موفقیت در این صنعت رقابتی بسیار مهم است.
کلانداده به کسبوکارها این امکان را میدهد تا عملیات خود را بیدرنگ بهینه کنند و بهترین خدمات ممکن را بر اساس حقایق انکارناپذیر و موثق به مشتریان خود ارائه دهند.
کاهش هزینههای عملیاتی به شرکتها این امکان را میدهد که منابع خود را به بازاریابی اختصاص دهند، قیمت را برای مشتریان کاهش دهند و از رقبا جلوتر بیفتند. در نتیجه، شرکتهای فناوری مالی برای صرفهجویی در هزینهها باید عملیات خود را خودکار کنند و بنابراین بینش کلانداده میتواند به آنها کمک کند.
حرف آخر
بخش فناوری مالی به سرعت در حال تغییر است. در نتیجه، تجربیات و انتظارات مشتریان موسسات مالی تغییر کردهاست. ممکن است مشتریان اکنون به لطف هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و کلانداده، تجربه شخصیتر و متناسبتری داشته باشند.
تجربه مشتری به یک عامل متمایزکننده و محرک اصلی انتظارات مشتری تبدیل شده است. در نتیجه فناوریهای مالی توانستهاند مشتریان را از موسسات مالی سنتی بدزدند.
به گفته تحلیلگران صنعت، یکی از دلایل استقبال روزافزون از کسبوکارهای فناوری مالی و موسسات مالی غیرسنتی، تجربه بهتر مشتری است و این چیزی است که کلانداده در فینتک تقویت میکند.
منبع: کانترکتورکس
مولف: Tara Naughter
تاریخ انتشار:
نظرات کاربران