نوآوری در بانک تجارت توسط تکنوتجارت جریان‌سازی می‌شود
گفت‌وگو با محمد فرجود (مدیرعامل هلدینگ تفتا)

نوآوری در بانک تجارت توسط تکنوتجارت جریان‌سازی می‌شود

محمد فرجود حدود 2 سال پیش با تجارب متنوع در اجرای پروژه‌های تحولی مبتنی بر فناوری به هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت آمد. دغدغه او اثرگذاری در توسعه فناوری و نوآوری و معتقد به نقش فعالانه شرکت‌های هلدینگ تفتا در این مسیر است. آمارهای تفتا نشان می‌دهد در در 2 سال گذشته درآمدهای عملیاتی تلفیقی مجموعه هلدینگ حدود 5 برابر شده است. از نظر او، رهبری و جریانسازی نوآوری در بانک تجارت نقشی است که تکنوتجارت در زیست‌بوم نوآوری بانک تجارت ایفا می‌کند.

 

ارزیابی کلی شما از مسیر نوآوری در بانک تجارت تاکنون چیست؟

بانک تجارت از سال‌های گذشته همواره متوجه اهمیت حوزه نوآوری بوده و اقدامات مهمی از جمله تاسیس تکنوتجارت و سهامداری در سرآوا را در کارنامه خود داشته است. ما نیز سعی کردیم شتاب بیشتری به ادامه این مسیر بدهیم.

در حوزه حاکمیت شرکتی، تلاش ما رسیدن به سطح بلوغ بالاتر در بعد سازمانی و اجرایی، شکل‌گیری برند کارفرمایی بهتر و خلق ارزش برای بانک و مشتریانش با ارائه خدمات نوآورانه بوده است. با علم بر این موضوع که پیش‌نیاز رسیدن به این اهداف و چشم‌اندازها، بازتعریف هویت آن‌ها در زنجیره ارزش بانک و در کل اکوسیستم است، تلاش کردیم که نقش شرکت‌های هلدینگ صرفا پیمانکاران فنی بانک نباشد و این شرکت‌ها فعالانه جایگاهشان را در کلیت کسب‌وکار بانک بیابند و توسعه دهند. خوشبختانه در سال 1402 ثمره بخشی از این تلاش‌ها را دیدیم.

در دو سال گذشته درآمدهای عملیاتی تلفیقی مجموعه هلدینگ حدود 5 برابر شد که نشان‌دهنده توسعه ابعاد شرکت‌ها و اندازه فعالیت‌های آن‌هاست. همچنین شرکت‌های ما در سال گذشته توانستند به لحاظ کمیت و کیفیت، محصولات خوبی توسعه دهند. علاوه بر این، در حوزه‌هایی مانند اعتبار خرد و شرکتی و تسهیلات‌دهی به شیوه‌های جدید، ارائه خدمات تمام دیجیتال و غیرحضوری، زنجیره تامین و… حضور موثری داشته ایم که امیدواریم که در سال آینده آن ها را گسترده‌تر کنیم.

 پیش‌بینی شما برای حوزه‌های جدیدی که در توسعه محصول و خدمات تجربه خواهید کرد چیست؟

ما به ضرورت، توجه ویژه‌ای به هوش مصنوعی و علوم داده داریم. ما در سال ۱۴۰۲ شرکت «داتا» را با ماموریت توسعه محصول و خدمات در حوزه تحلیل داده و هوش مصنوعی ایجاد کردیم. خوشبختانه این شرکت با سرعت خوبی در حال رشد است و تیم‌سازی آن شکل گرفته است. پروژه‌های اولیه این شرکت، مانند حاکمیت داده و برنامه‌ریزی برای تقویت زیرساخت در حال انجام است. با انجام اقدامات مذکور، مقدمات یک جهش فناورانه در بانک تجارت فراهم شده است. انتظار من این است که از سال آینده بتوانیم در موضوعات هوش مصنوعی، کلان‌داده و اعتبارسنجی، گامهای جدی و موثری برداریم.

 نقش اکنون و آینده تکنوتجارت را در اکوسیستم نوآوری چگونه می‌بینید؟

نتیجه تمام تلاش‌ها، اصلاحات و بهبودها در تکنوتجارت این بوده که حالا بانک تجارت با عاملیت این شرکت جریان‌سازی می‌کند. ما در تکنوتجارت رهبری یک جریان در حوزه کسب‌وکاری، استارتاپی و سرمایه‌‎گذاری را به دست گرفته‌ایم. پس از انتخاب این شرکت به‌عنوان موثرترین نهاد فینتک زیست‌بوم در جشنواره نهال فینتک، این وظیفه سنگین‌تر هم شده است. با توجه به حضور آقای نیری به عنوان مدیر عامل و همراهی تیم تکنوتجارت این نقطه اثرگذاری می‌تواند گسترده‌تر هم بشود. در همین راستا «تژینو» یکی از بسترسازی‌های مهم برای آینده تکنوتجارت و نوآوری در بانک است.

 پروژه تژینو چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

موضوع ساخت کارخانه نوآوری «تژینو»، گسترده‌تر از توسعه در بانک تجارت است و به نوعی توسعه‌ در کل اکوسیستم نوآوری کشور است. نگاه ما این بوده که بانک یک سرمایه ملی است، پس آنچه در حوزه نوآوری محقق می‌کند هم باید در ابعاد ملی تعریف شود. احداث تژینو در سال 1403 آغاز می‌شود و پروژه‌ای بلندمدت و خوش‌آتیه است. ما در تلاشیم که تمام جزئیات را اصولی پیش ببریم و با هم‌افزایی سایر اجزاء اکوسیستم از ملکی که سال‌ها بلااستفاده مانده بود، یک فضای نوآوری ماندگار، عظیم و اثرگذار بسازیم.

برچسب ها :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :

نظرات کاربران