چرا فینتک زنجیرۀ تأمین انقلابی در لجستیک محسوب می‌شود؟
منتظر انقلابی در لجستیک باشیم؟

فینتک زنجیرۀ تأمین

صنعت فینتک ابزارهای زنجیرۀ تأمین فراوانی فراهم کرده است که لجستیک را کاربردی‌تر می‌کنند و برخی مشکلات قدیمی را برطرف می‌کنند. در ادامه به شش تغییر بنیادینی که محصولات فینتک در لجستیک ایجاد می‌کنند اشاره می‌کنیم.

 

 

 

1) پرداخت‌های تخلیۀ بار تسهیل می‌شوند

شرکت‌های حمل‌ونقل برای تخلیۀ بارشان در مقصد مجبور به پرداخت هزینه هستند. تراکنش‌های شخص ثالث می‌توانند برای راننده‌ها مشکلات اداری از قبیل از دست رفتن صورت‌حساب‌ها همراه داشته باشند. همچنین مشکل دیگر این است که پرداخت‌های تخلیۀ بار عموماً نقدی یا با چک انجام می‌شوند و اعتبارشان را از کدهایی به‌دست می‌آورند که برای رانندگان فرستاده می‌شوند.

 

شرکتی به‌نام کاپستون لاجستیکس[1] برنامه‌های متعددی برای ساده کردن روش‌های پرداخت تخلیۀ بار و کاهش مسائل مربوط به آن دارد. مثلاً گزینۀ صورت‌حساب مستقیم به ترابران اجازۀ آمادگی می‌دهد و نگرانی رانندگان را از فرایندی که باید در مقصد طی کنند کاهش می‌دهد. این کسب‌وکار همچنین برای رانندگان سیستم پرداخت از راه دور فراهم کرده‌ است که صورت‌حساب الکترونیک ارائه می‌دهد.

 

2) تراکنش‌های امداد خودرو تسریع می‌شوند

زمانی که یکی از متخصصان لجستیک دچار مشکلی در وسیلۀ نقلیه‌اش می‌شود نیاز به امداد خودرو دارد تا به نزدیک‌ترین تعمیراتی برسد. این فرایند می‌تواند در زمان پرداخت دشوار شود. رودسینک[2] شرکتی است که سعی دارد روندهای ناکارامد دستی و حضوری را از میان بردارد. نرم‌افزار موبایل این شرکت، صورت‌حساب دیجیتالی برای رانندگان می‌فرستد و راه‌های زیادی برای پرداخت دارد من‌جمله فلیت چک[3]. رودسینک به‌محض اینکه هزینه را دریافت کرد، تراکنش را برای فراهم‌کننده کامل می‌کند. پول به‌سرعت به‌دست ارائه‌دهندۀ خدمات سرویس کامیون می‌رسد.

 

3) هزینه‌های لجستیک رؤیت‌پذیرتر می‌شوند

برای ساخت نرم‌افزار لجستیکی که متخصصان صنعت را جذب کند، فراهم کردن به‌موقع داده (که به فرایند تصمیم‌گیری کمک می‌کند) یکی از بخش‌های کلیدی است. به‌همین‌دلیل افزایش رؤیت‌پذیری یکی از محرک‌های اصلی در کاهش مؤثر هزینه‌های کلی لجستیک است. گرچه امکان پیش‌بینی تمام موانع نیست اما ارائۀ بی‌درنگ و جامع داده، توان حل سریع‌تر مسائل را فراهم می‌کند.

 

سازندگان نرم‌افزار مدیریت لجستیکی به‌ نام لوجیسکوپ[4] ادعا کرده‌اند این نرم‌افزار هزینه‌ها را 12 الی 15 درصد کاهش می‌دهد. این ابزار تمام داده‌های مربوطه را گرداوری می‌کند و کاربران می‌توانند در لحظه به آن‌ها دسترسی داشته باشند و با دریافت اطلاعات مفید، بهتر انتخاب کنند. کارفرمایان لجستیک با گوشی همراهشان داده‌های ابری را در کسری از ثانیه به دست می‌آورند، بنابراین راحت‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند که چه زمانی کارمندان بیشتری استخدام کنند و آیا انبارها می‌توانند پاسخگوی نیاز مشتریان باشند. اطلاعات موثق و دردسترس، نیاز به حدس و گمان و شهود را کم می‌کنند.

 

4) پرداخت‌های رانندگان کامیون شتاب می‌گیرند

همه دوست دارند بی‌معطلی دستمزدشان را بگیرند. اما بسیاری از رانندگان کامیون چنین امکانی ندارند. آمار نشان می‌دهند که بسیاری از رانندگان 45 روز پس از تاریخ تحویل بار چکشان را دریافت می‌کنند. نرم‌افزارهای فینتک می‌توانند رویه سیستم‌ها و روش‌های قدیمی تغییر دهند و این مشکل را حل کنند. یکی از این نرم‌افزارها کلاودتراکس[5] است. این نرم‌افزار اسناد الکترونیکی مربوط به یکی از مشاغل لجستیک را جمع‌آوری می‌کند، سپس چندساعت پس از طی روند اداری و صدور تأییدیه، یک سپرده برای راننده می‌فرستد. این نرم‌افزار همچنین گزینه‌های برنامه‌ریزی و رزرو بار دارد که به کامیون‌داران امکان مدیریت بهینۀ زمانشان را می‌دهد. با امکان رزرو کارهای روزهای آتی، برنامه‌ریزی برای مقصد و بهینه کردن سود حاصل از سفر آسان‌تر می‌شود.

 

5) تراکنش‌های ایستگاه توزین ساده می‌شوند

زمانی که بار کامیون‌ها خیلی زیاد باشد، در ایستگاه توزین باید کارمزد بپردازند که معمولاً میزان مشخصی دلار در ازای هر کیلوگرم است. بسیاری از ایستگاه‌های توزین مدرن، کار رانندگان را بدون اینکه نیاز باشد از ماشین خود پیاده شوند انجام می‌دهند. حالا نرم‌افزار Weigh My Truck به کمک آن‌ها آمده تا پرداخت‌ها را از راه دور انجام دهند. رانندگان وزن بارشان را درون نرم‌افزار وارد می‌کنند و هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. نرم‌افزار یک فایل پی‌دی‌اف رمزگذاری‌شده به هر ایمیلی که کاربر مشخص کرده باشد می‌فرستد. دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار عبارت‌اند از ذخیرۀ صورت‌حساب یا مشاهدۀ اطلاعات ایستگاه توزین. این موضوع باعث صرفه‌جویی در وقت کامیون‌داران و به‌روز بودنشان می‌شود.

 

6) کاهش تأخیر در پرداخت و صدور صورت‌حساب

هر روندی که باعث تأخیر در صدور صورت‌حساب یا پرداخت شود می‌تواند در زنجیرۀ تأمین اثر موجی ایجاد کند. گاهی این تأخیرها به‌دلیل حجم بالای روندهای اداری است که هر باری که وارد زنجیرۀ تأمین می‌شود باید طی کند. همین باعث می‌شود که متخصصان لجستیک هرروز بیشتر به اتوماسیون رباتیک فرایند[6] علاقه‌مند شوند. این اتوماسیون امکان برنامه‌نویسی دارد و بنابراین وظایف تکراری را می‌توان بدون نیاز به دخالت انسانی انجام داد. یکی از پیشگامان بازار در زمینۀ فناوری RPA، 977 میلیون دلار در یک سال درآمد داشت و ثابت کرد که این نوآوری سودآور است.

 

سرعت بخشیدن به روندهای زمان‌بر لجستیک تأثیر مثبتی بر زنجیرۀ تأمین می‌گذارد. به‌همین دلیل است که ترنسفلو[7] یک سرویس اتوماسیون اسناد راه‌اندازی کرده که به مدیریت و بررسی کارهای اداری کمک می‌کند. ویژگی ضبط سند، زمانی که رانندگان در جاده هستند اطلاعات مربوطه را از اسناد خارج می‌کند. رانندگان این ویژگی را می‌توانند در هریک از 2500 ایستگاه کامیون یا هر مکان دیگری فعال کنند. وارد کردن اتوماسیون به اسناد لجستیک، تأخیر در صدور صورت‌حساب را کاهش می‌دهد و مردم دستمزدشان را زودتر دریافت می‌کنند.

 

فینتک و لجستیک: ارتباطی نویدبخش

صنعت لجستیک پایۀ اقتصاد امروز ماست و تمام بار مسئولیت انتقال بار به مقصد در زمان مناسب برعهدۀ این صنعت است. تکنولوژی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا سودآور و رقابتی بمانند و اشتباهات و هزینه‌های احتمالی را کاهش بدهند.

 

 

پانویس:

[1]  Capstone Logistics

[2] RoadSync

[3] fleet check چکی مخصوص صاحبان وسایل نقلیه

[4] LogiScope

[5] CloudTrucks

[6] RPA (Robotic Process Automation)

[7] Transflo

 

منبع: فینتک ریویو

مؤلف: دوین پارتیدا

November 24, 2021

 

ترجمه و ویرایش اختصاصی برای وبلاگ تکنوتجارت

 

پی‌بار و جاده، دو کسب‌وکار در پرتفوی تکنوتجارت هستند که در حوزه لجستیک فعالیت می‌کنند.

نظرات کاربران