جذب سرمایه
مرور تجارب سرمایه‌پذیران

پیش از جذب سرمایه بدانید!

چه نکته‌ای هست که دوست داشتید پیش از جذب سرمایه برای استارت‌آپتان بدانید؟ به‌نظرتان کسب‌وکارهای نوپا چه چیزی را باید بدانند؟ ما از برخی از صاحبان کسب‌وکار و متخصصان وام‌دهی خواستیم بهترین توصیه‌‌هایشان را به تازه‌کاران جذب سرمایه ارائه دهند. کسب‌وکارهای نوپا چه در زمینۀ آمادگی برای روند سخت ارزیابی بایسته[1]، چه در زمینۀ ساخت ارتباط با سرمایه‌گذاران نکات زیادی را باید بدانند تا بتوانند بااحتیاط قدم بردارند.

 

 

  • آمادۀ روند سخت ارزیابی بایسته باشید

«ای کاش پیش از جذب سرمایه می‌دانستم که باید خودم را بهتر برای ارزیابی بایسته آماده کنم. من درست نمی‌دانستم سرمایه‌گذاران تاچه‌حد کارم را تحلیل می‌کنند و نتوانستم در برخورد اول خوب ظاهر شوم.

درنتیجه کارم لطمه خورد و چون ارائۀ خوبی ندادم نتوانستم آن‌قدر که باید سرمایه جذب کنم. کسب‌وکارهای نوپا باید خودشان را آماده کنند و خوب دربارۀ ارزیابی بایسته اطلاعات جمع کنند و بدانند که نحوۀ ارائه‌شان تعیین‌کنندۀ میزان موفقیتشان است.»

متیو رامیرز، پارافریز تول

  • ارتباط بهتری با سرمایه‌گذارانتان برقرار کنید

«اوایل که کسب‌وکارم را شروع کرده بودم انگیزۀ زیادی داشتم و می‌خواستم اشتیاقم را به سرمایه‌گذاران بالقوه منتقل کنم اما کاش می‌دانستم که بهتر است تلاش‌هایم را شخصی‌تر کنم. گرچه سرمایه‌گذاران دنبال موقعیت‌های جدی هستند اما معمولاً بهتر است سرمایه‌گذاری محدود به آمار و ارقام نشود و رابطه‌ای انسانی شکل بگیرد.

ارتباط بهتر با سرمایه‌گذاران، صحبت از زندگی آن‌ها و تجارب خودتان ارتباط شما را محکم‌تر می‌کند و باعث می‌شود اطمینان بیشتری به کسب‌وکارتان پیدا کنند. زمانی که برای ایجاد ارتباط شخصی با سرمایه‌گذارانتان تلاش می‌کنید آن‌ها شما را معتمدتر می‌دانند و به ارزش‌ها و اصولی که کسب‌وکارتان را موفق می‌کنند متعهد می‌مانند.»

مت میلر، ایمبروکر

 

  • جذب سرمایه تلاشی شبانه‌روزی است

«جذب سرمایه نیاز به تلاش شبانه‌روزی دارد. یا خودتان تمام وقتتان را صرف کنید یا کسی را برای این کار استخدام کنید. کار بسیار زیاد است و خیلی هم طاقت‌فرساست. باید بی‌وقفه ایمیل بزنید، زنگ بزنید و سرمایه‌گذاران بالقوه را مدیریت کنید. حتی وقتی این کارها را نمی‌کنید ذهنتان درگیر است و تمام انرژی‌تان را می‌گیرد.

باید یادتان باشد که هدفتان فقط جذب پول نیست. شما درواقع می‌خواهید چشم‌اندازتان از آینده را بفروشید. سرمایه‌گذاران دوست دارند شما برنامۀ شفافی داشته باشید و خوب بدانید که قرار است از پولشان چطور استفاده کنید. دوست دارند مطمئن شوند که شما متعهد به موفقیت کسب‌وکارتان هستید. اگر نتوانید متقاعدشان کنید، پولی به شما نمی‌دهند.

برای همین خیلی مهم است که قبل از جذب سرمایه آماده باشید. جایگاه خودتان را بدانید و سعی کنید چشم‌اندازتان را با اعتماد‌به‌نفس ارائه کنید. اگر از عهدۀ این کار بربیایید، مسیر موفقیت برایتان هموار می‌شود.»

لورین استردام، فایننسر. کام

 

  • از اشتباهاتتان درس بگیرید

«با تکیه به تجارب در زمینۀ وام‌دهی، باید بگویم که بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها باید از اشتباهاتی که زمان مراجعه به سرمایه‌گذاران می‌کنند درس بگیرند. نباید این اشتباهات را لاپوشانی کرد و بهتر است آن‌ها را فرصتی بدانید که به رشدتان کمک می‌کند.

اگر زمان صحبت با سرمایه‌گذاران با شفافیت از آنچه آموخته‌اید بگویید، نشان می‌دهید که گشوده هستید و در کسب‌وکارتان پیشرفت کرده‌اید. همچنین، شفافیت اعتبار و اعتماد به همراه دارد. اگر وانمود کنید «بی‌نقص» و کامل هستید سرمایه‌گذاران و وام‌دهنده‌ها می‌ترسند. ما را ساده فرض نکنید! ما می‌دانیم که ساختن کسب‌وکار مسیر همواری نیست.»

گیتس لیتل، آلت‌لاین سوبانکو

 

  • دنبال سرمایه‌گذارانی باشید که به کسب‌وکارهایی مثل شما علاقه دارند

«پیدا کردن سرمایه‌گذار واقعاً وقت زیادی می‌برد. بسیاری از صاحبان استارت‌آپ‌ها که دنبال جذب سرمایه هستند سراغ افراد و شرکت‌هایی می‌روند که احتمال جذبشان کم است. شما سعی کنید از زمانتان استفادۀ بهینه ببرید و دنبال سرمایه‌گذارانی باشید که در زمینۀ کسب‌وکار شما تخصص دارند.

سه عاملی که باید مدنظر باشد صنعت، مرحلۀ رشد و حمایت اجتماعی است. سعی کنید دامنۀ جست‌وجویتان را محدود کنید و بر سرمایه‌گذارانی تمرکز کنید که سابقۀ پشتیبانی از کسب‌وکارهایی مثل شما را دارند. بعد مشخص کنید استارت‌آپتان در چه مرحله‌ای قرار دارد. برای ساده‌تر شدن مشخص کنید که در مرحلۀ ابتدایی، رشد (سرمایه کسب‌شده) یا مراحل پیشرفته هستید. سپس سراغ سرمایه‌گذارانی بروید که پرتفویی شامل شرکت‌های هم‌ردۀ شما دارند.

نهایتاً حواستان به سرمایه‌گذارانی باشد که در گروه اجتماعی شما هستند. مثلاً برخی سرمایه‌گذاران در کسب‌وکارهایی با صاحبان زن، یا سیاه‌پوست، یا کسب‌وکارهایی در نقاط به‌خصوص جغرافیایی یا گروه‌های خاص دیگر فعال هستند.»

دنیس کنسورت، اسنکبل سولوشنز

 

  • دربارۀ حجم سرمایۀ موردنیازتان صریح باشید

«بزرگ‌ترین مشکلی که من زمان جذب سرمایه داشتم این بود که نتوانستم باصراحت بگویم چه انتظاری دارم و چه مبلغی لازم دارم. مثلاً من نیاز شدیدی به راهنمایی و سرمایه‌گذاری داشتم و ایدئال این بود که دنبال سرمایه‌گذارانی باشم که می‌توانند این نیاز را برطرف کنند. من در کسب‌وکار تازه‌وارد بودم و هرگز نتوانستم نیازم را بیان کنم و نتیجتاً ارتباطات معدودی که با برخی سرمایه‌گذاران داشتم به مسیر خوبی نرفت زیرا من ساده‌لوحانه خیال می‌کردم راهنمایی بخشی از سرمایۀ دریافتی است. یادتان باشد به فراخور هر سرمایه‌گذار، درست مثل آن‌ها در بیان نیازهایتان صریح باشید.»

جیمز تیلور، دیجتیال تول ریپورت

 

  • اول کارتان را روی ایدۀ اولیه شروع کنید

«یکی از نکاتی که دوست داشتم در آغاز کار بدانم اهمیت سرعت در ایدۀ استارت‌آپ بود. انتظار برای جذب سرمایۀ موردنیاز استارت‌آپ زمان‌بر است و در جهان دیجیتال، سرعت حیاتی است. اگر فکری به نظرتان رسید، سریع وارد عمل شوید و با هر میزان سرمایۀ موجود کار را کوچک شروع کنید، بعد در طول مسیر سرمایه جذب کنید. درغیراین‌صورت ممکن است کسی از شما پیشی بگیرد. حتی اگر می‌توانید در ابتدای کار از راه دور و به‌صورت دیجیتال حتی بدون سرمایه کار را شروع کنید و با دراپ شیپینگ[8] یا توسل به سرمایه‌گذاری جمعی کار را پیش ببرید.»

جنا نای، آن د استریپ

 

  •  با سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کنید

«صبور باشید و یادتان باشد که از مواجهه با سرمایه‌گذاران یا صندوق‌ها یادداشت بردارید. اگر از این مواجهات درس بگیرید در زمان نیاز به سرمایه فوراً به هدف می‌زنید.

اما درکل خیلی خوب است که با سرمایه‌گذاران بزرگ پیش از شروع جذب سرمایه روابط دوستانه داشته باشید. به‌این‌ترتیب زمانی که نیاز به سرمایه دارید، ارتباطات وسیعی خواهید داشت.»

ویملا بلک گوپتا، آورسلف

 

پانویس:

[1] Due diligence

[2] Paraphrase Tool

[3] Embroker

[4] Financer.com

[5] altLINE Sobanco

[6] Snackable Solutions

[7] Digital Tool Report

[8] drop-shipping

[9] On the Strip

[10] Ourself

 

منبع: آل بیزینس

مؤلف: برت فارمیلو

 

ترجمه و ویرایش اختصاصی برای وبلاگ تکنوتجارت

نظرات کاربران