سرمایه گذاری تکنوتجارت روی دیجی پی و آوای اطمینان
ماه‌های پایانی سال 1401 در تکنوتجارت

از سرمایه‌گذاری روی دیجی‌پی و آوای اطمینان تا تدوین استراتژی 1402

تکنوتجارت پاییز پرباری را پشت سر گذاشته است و پس از عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری روی «دیجی‌پی» و «آوای اطمینان» در اواخر تابستان، هم‌افزایی میان بانک تجارت و این کسب‌وکارها را پی گرفته است.

 

 

 

 

سرمایه‌گذاری بر دیجی‌پی به‌عنوان یکی از معدود فین‌تک‌هایی که در حوزه‌های مختلف همچون لندتک، ولث‌تک، اینشورتک، پی‌تک و … فعالیت می‌کند، از آن جهت حائز اهمیت ویژه است که به نزدیک شدن اکوسیستم فین‌تک به نظام بانکی کشور و هم‌افزایی میان آن‌ها کمک می‌کند. حضور دیجی‌پی در عرصه‌های مختلف فین‌تک، تکنوتجارت را یک گام به هدف نهایی این سرمایه‌گذاری یعنی فراگیری مالی و دسترس‌پذیر کردن خدمات مالی برای بخش گسترده‌تری از کاربران در سراسر کشور نزدیک‌تر کرده است.

«آوای اطمینان» نیز از حیث ارائه پاسخ‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات به نیاز ارکان و ذینفعان بورس‌های کالایی و اوراق بهادار اهمیت دارد و فرآیند دسترسی مردم را به بورس کالا تسهیل می‌کند و دقت انجام تراکنش‌ها را بالا می‌برد.

 

حمید علیمحمدی (مدیرعامل تکنوتجارت) در خصوص برنامه استراتژیک این شرکت می‌گوید: «تکنوتجارت، به‌عنوان یک بازیگر موثر در اکوسیستم نوآوری همواره در تلاش بوده رویه‌ها، فرآیندها و استراتژی‌هایش را به‌روز نگهدارد و آنها را مطابق شرایط بازار فینتک و تجارت الکترونیک ایران و جهان بهینه کند. ما در سال 1401 سرمایه‌گذاری‎‌های مهم و استراتژیکی داشته‌ایم و در قامت یک سرمایه‌گذار خطرپذیر شرکتی که دارای اهداف استراتژیک است، دانش مالی و دارایی‌ها و امکانات استراتژیک‌مان را صرف تکمیل زنجیره ارزش بانک تجارت و گشودن کانال‌های توسعه کسب‌وکارهای نوآور کرده‌ایم. یکی از فعالیت‌های ما در ماههای پایانی این سال پرچالش و پرکار، معطوف به تدوین استراتژی سال آینده بوده است. در عین نیازسنجی و پژوهش در بازار، روندهای فینتکی تحول‌آفرین پیش‌رو را شناسایی کرده‌ایم و برای توسعه کسب‌وکارهای تحول‌آفرین و ایجاد همگرایی میان آنها آماده‌ایم.»

 

سولماز ترابی (مدیر سرمایه‌گذاری خطرپذیر تکنوتجارت) درباره سرمایه‌گذاری روی این دو کسب‌وکار می‌گوید:

«در ماههای گذشته قرارداد «دیجی‌پی» و «آوای اطمینان» را منعقد کرده‌ایم و پرداخت‌ها انجام شده است. «دیجی‌پی» در حوزه مشتریان خرد و «آوای اطمینان» در حوزه مشتریان شرکتی و بزرگ بانک خدمات قابل توجه و اثرگذاری ارائه خواهند کرد. خطوط کسب‌وکاری مشترک بانک و این کسب‌وکارها ایجاد شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پیش از پایان سال 1401 و در ماههای آتی به این خطوط کسب‌وکاری افزوده می‌شود.»

سرمایه‌گذاری‌های تکنوتجارت، با هدف استراتژیک «تکمیل زنجیره ارزش بانک تجارت و مشتریان آن» صورت گرفته است و کسب‌وکارهای این پرتفو عمدتا به شبکه بانک وصل می‌شوند. مسعود خیرخواه (مدیر پرتفولیوی تکنوتجارت) وضعیت فعلی این پرتفولیو را این‌گونه توصیف می‌کند:

«اکنون در استارتاپ استودیو و سبد پورتفوی «تکنوتجارت» 14 شرکت و استارتاپ قرار دارد که تازه‌ترین آن‌ها «دیجی‌پی» و «آوای اطمینان» هستند. «تکنوتجارت»، ضمن توجه به روندهای جهانی در حوزه فینتک، می‌کوشد با تحقیق و بررسی مستمر، نیازهای صنعت بانکداری کشور به ویژه در خانواده «بانک تجارت» را شناسایی کرده و با طراحی و توسعه پلتفرم‌هایی که پاسخگوی نیاز مردم است، نسل جوان کشور را نسبت به ساختن آینده ترغیب کند.»

 

اولویت‌های تکنوتجارت برای سرمایه‌گذاری در آینده: کسب‌وکارهای مبتنی بر داده‌ و مدیریت ثروت

تکنوتجارت از آغاز فعالیت‌های خود در اکوسیستم نوآوری متمرکز بر فینتک و تجارت الکترونیک بوده است و در این میان برخی حوزه‌ها اولویت بیشتری دارند. مدیر سرمایه‌گذاری تکنوتجارت در این باره می‌گوید:

«بخشی از تلاش‌های تکنوتجارت در 3 ماه گذشته معطوف به تدوین استراتژی برای 1 سال آینده بوده است. ما برنامۀ عملیاتی سال 1402 و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری‌مان را بر مبنای تکمیل زنجیرۀ ارزش بانک و مشتریانش تدوین کرده‌ایم. حالا بر اساس نیازسنجی و رصد بازار، برخی حوزه‌ها را در برنامه‌های ارزیابی خود داریم که در سال 1402 عمدتا بر آنها متمرکز خواهیم بود؛ از جمله این حوزه‌ها می‌توان به مدیریت ثروت، تحلیل داده و مدیریت داده اشاره کرد.»

وی در خصوص فعالیت‌های سه ماه پایانی سال می‌گوید:

«در 3 ماه باقیمانده از سال، تمرکز ما بیشتر روی استارتاپ‌های فعال حوزه فناوری ثروت (wealth tech) و داده خواهد بود تا غربالگری کامل و جمع‌بندی در مورد آنها را انجام دهیم. همچنین پیش‌بینی ما این است که در 3 تا 6 ماه آینده، بخشی از فعالیت‌هایمان صرف جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای بلوغ‌یافته پرتفوی تکنوتجارت شود.

مثلا استارتاپ جاده (در حوزۀ حمل‌ونقل بار بین‌شهری)، استارتاپ لامینگو (در حوزۀ CLM یا Contract Lifecycle Management با محصول امضانو) و استارتاپ بیدک (سامانۀ جامع فروشگاه‌ساز) فرآیند سرمایه‌گذاری را پشت سر گذاشته‌اند، محصولات پیووت شده‌اند، به بازار بانک متصلند، مدل‌های کسب‌وکاری‌شان شکل گرفته و به‌طور کلی وضعیت خوبی دارند. در برنامه ماست که با تعامل با بازار، برای این استارتاپ‌ها جذب سرمایه کنیم. هدف ما در این فرآیند این است که بتوانیم مشارکت استراتژیک با سرمایه‌گذاری که علاوه بر پول نقد، پول هوشمند نیز وارد این استارتاپ‌ها کند شکل دهیم و به رشد و توسعه کسب‌وکار کمک کنیم.»

 

وضعیت فعلی اکوسیستم فینتک کشور و نقش‌آفرینی تکنوتجارت

اکوسیستم فینتک کشور در ماههای اخیر، روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است و بازیگران مختلف این اکوسیستم متاثر از شرایط بوده‌اند. ترابی از حضور فعالانه تکنوتجارت در اکوسیستم فینتک ایران می‌گوید و می‌افزاید:

«ما به‌واسطه حضور فعالانه در اکوسیستم فینتک و ارزیابی‌های مداوم، ضعف‌های این اکوسیستم را نیز شناسایی کرده‌ایم. متاسفانه استارتاپ‌هایی که پتانسیل رشد داشته باشند، بسیار کم‌تعدادند و موج گسترده مهاجرت نخبگان و نیروهای متخصص به این مسئله دامن زده‌است. این کم‌فروغی استارتاپ‌ها در شتابدهی و به‌ویژه در استارتاپ‌های در مرحله بذری و پیش‌بذری محرزتر است. به‌علاوه وضعیت اینترنت در ایران به استارتاپ‌ها و اقتصاد دیجیتال کشور ضربه جدی وارد کرده است. این به این معنا نیست که هیچ استارتاپ دارای پتانسیل شکوفایی، وجود نداشته باشد؛ بلکه مانایی افراد و تیم‌ها متاثر از این عوامل است و ما به سهم خود تلاش می‌کنیم با اتصال این استارتاپ‌ها به بازاری مطمئن، از ریسک‌های پیش‌روی کسب‌وکارهای فینتکی بکاهیم.»

خیرخواه نقش‌آفرینی تکنوتجارت در این اکوسیستم را راهکارمحور توصیف می‌کند و می‌گوید:

«در راستای اهداف و استراتژی کلان «تکنوتجارت»، برنامه داریم در حوزه فینتک بهترین و پربازده‌ترین عملکرد را به دست آوریم تا با درک زودهنگام نیازهای مشتریان در بخش‌های B2B  و B2C و B2B2C و B2G به ارائه راه حل برای مشتریان بپردازیم. نگاه ما به فینتک همچون یک راه حل است. ضمن توجه به روندهای جهانی، بر روی مسائل بومی ایران متمرکز می‌شویم و با تحلیل نیازهای «بانک تجارت» به ارائه راه حل می‌رسیم.»

 

ارزیابی تیم‌ها در تکنوتجارت

مدیر سرمایه‌گذاری تکنوتجارت معیارهای ارزیابی کسب‌وکارها در واحد سرمایه‌گذاری این شرکت را تشریح می‌کند:

«ما در ارزیابی‌هایمان از کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها، یک معیار اساسی داریم و آن هم این که آنها چگونه و تا چه حد می‌توانند با بانک سینرژی ایجاد کنند چرا که ما متعهد به اصول حرفه‌ای سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) هستیم. ما روش‌های ارزیابی بایسته (due diligence) مرسوم در اکوسیستم را به کار می‌بندیم و با اتکا به تیم استارتاپ و همگونی آن، سرمایه‌گذار اولیه، محصول توسعه‌داده‌شده، بازار احتمالی، نسبت آن با روندهای بازار و تحلیل‌های مالی تصمیم می‌گیریم. در این میان، تیم کسب‌وکار و اتصال آن به بانک برای ما اولویت است.»

مدیر پرتفوی تکنوتجارت بر حل مسائل بانک توسط اجزاء پرتفوی تکنوتجارت تاکید می‌کند و توضیح می‌دهد:

«در اقتصاد رابطه مستقیمی بین بازدهی و ریسک وجود دارد. سودآوری بالا، به همان میزان ریسک بالا را نیز در پی دارد. از این رو، سرمایه‌گذاری هوشمندانه در استارتاپ‌/استارتاپ‌ها به این معناست که سرمایه‌گذاری خود را معطوف به طرح‌هایی کنیم که می‌کوشند راه‌های جدیدی برای پاسخ به مسائل یا چالش‌های فعلی در یک صنعت ارائه دهند. از جمله امتیازهای تعامل استارتاپ/استارتاپ‌‌ها با «تکنوتجارت»، به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری «بانک تجارت»، ایجاد زمینه مناسب برای اسکیل‌آپ است تا قبل از کنش رقبا، بازار را در اختیار بگیرند. در فرآیند جذب سرمایه تنها بحث تامین نقدینگی مورد نیاز مطرح نیست، بلکه دایره وسیعی از ارتباطات شکل می‌گیرد که هم فرصتی برای توسعه کسب‌وکار به وجود می‌آید و هم کارآفرینان بدون دغدغه تامین نقدینگی می‌توانند برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار برنامه‌ریزی کنند.»

 

فرآیند پیوستن به تکنوتجارت

فرآیند جذب در تکنوتجارت، کاملا دیجیتال است. استارتاپ‌ها برای درخواست سرمایه‌گذاری می‌توانند به سایت تکنوتجارت مراجعه کنند و در پنل ثبت درخواست‌ها، درخواست سرمایه‌گذاری خود را ارسال کنند. در کمتر از 1 تا 2 روز کاری با متقاضیان تماس می‌گیریم و جلسات برخط اولیه را برگزار می‌کنیم.

نظرات کاربران