ارزیابی موشکافانه ریسکها
در ارزیابی موشکافانه، سرمایهگذاران ریسکهای اساسی را مدنظر قرار میدهند. در این مقاله به ارزیابی موشکافانه ریسکها میپردازیم و ابعاد مختلف تحلیل ریسک سرمایهپذیران را بررسی میکنیم.
ریسک زمانبندی
استارتاپهای نوپا باید تلاش کنند که راهکارهایی را برای مشکلات کنونی بازار هدف خود ارائه دهند؛ بنابراین شناخت مشتریان نهایی و مشکلاتی که با آنها به صورت روزانه مواجه میشوند، ضروری است.
غالباً ورود زودهنگام به یک بازار ممکن است به پذیرش محدود بازار و شکست خطرپذیری منجر شود (مانند لوازم فیتبیت[1]).
با این حال، بعداً، تامین سرمایۀ خطرپذیر میتواند به سرعت به همین بخش با ضرایب ارزش[2] بلندپروازانه جریان پیدا کند و چند سال بعد، مشتریان به طور گسترده از این محصول استقبال خواهند کرد (مانند گوگل واچ).
نتیجه: در بحث سرمایهگذاری خطرپذیر، زمانبندی مهمترین عامل است.
یک سوال ساده اما مهم این است: «چرا حالا؟»
شرکت خطرپذیر باید در نقاط عطف و دقیقا پیش از استقبال گسترده مشتریان، فعالیت خود را آغاز کند. پیشبینی این زمان شدیدا سخت است، اما، «نشانه»هایی برای ناخشنودی در پیشنهادهای بازار کنونی وجود دارد که این بخش را آماده برهم زدن میکنند.
ریسک اجرایی
در میان همۀ ریسکهای سرمایهگذاری خطرپذیر، نوع دیگری از ریسک وجود دارد که به آن ریسک اجرایی گفته میشود؛ این ریسک به ریسک شکست خوردن استارتاپ در اجرای نقشه کسبوکار خود گفته میشود.
در هیچ شرکتی ریسک اجرایی بهطور کامل قابل جلوگیری نیست و برای شرکتهای نوپا، رایجترین دلایل این ریسک عبارتند از:
- کمبود تناسب محصول/ بازار (PMF)
- افزایش رقابت (به عبارت دیگر، ورود بازیگران جدید دارای منابع مالی کافی و بنگاههای مستقر در حال انطباق)
- مشکلات درونی سازمانی (مانند تعارض میان بنیانگذاران یا سرمایهگذاران کنونی)
در حالیکه شرکت رشد کرده و مدل کسبوکار و استراتژی جذب مشتری (مرحله رشد) خود را اصلاح میکند، ریسک اجرایی با ورود محصول به مرحله «ارائه به بازار[3]» با افزایش تهدیدات رقابتی، بیشتر میشود.
ریسک محصول
به طور معمول عمیقترین ریسک برای شرکتهای نوپا که همچنان در مرحله توسعه محصول هستند، ریسک محصول است؛ این ریسک به احتمال شکست خوردن محصول (مانند سیستم و نرمافزار) برای جلب رضایت مشتری یا برآورده کردن توقعات مشتری/کاربر نهایی گفته میشود.
نتیجه این مشکل این است که مسئلهای که شرکت قبلاً شناسایی کرده (و در نظر داشته که محصول آن، به این مسئله پاسخ بدهد) همچنان حلنشده باقی مانده است.
در این شرایط قابلیتهای محصول در مقابل توقعات، کافی نبوده و نتوانسته ارزشی که وعدههای آن منجر به تامین سرمایه برای استارتاپ شده است را خلق کند.
ریسک قوانین و مقررات
یک ریسک قابل توجه دیگر ریسک مقرراتگذاری است که به ریسک تغییر مقررات در جهت غیرمطلوب، اشاره میکند.
دو مثال متفاوت از تاثیرات ریسک مقرراتگذاری عبارتند از:
- کپسول: این داروخانه دیجیتال در ابتدا با چالشهای قابل توجهی در ارزیابی ریسکهای مقرراتگذاری در مورد محرمانگی داروهای بیماران و پیروی از مقررات سختگیرانه HIPAA (قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیکبیمه سلامت) مواجه شده بود؛ با این حال این مانع با عادیسازی شرکتهای درمان از راه دور[4] و سلامت دیجیتال (مخصوصا با کاتالیزوری کووید 19) برطرف شد
- جوول[5]: این استارتاپ سیگارهای الکترونیکی که ارزشی نزدیک به 38 میلیارد دلار داشت و یک سرمایهگذاری اقلیت[6] از «آلتاریا» دریافت کرد؛ با این حال ارزش این شرکت پس از بررسی نظارتی توسط دولت به خاطر بازاریابی برای کودکان و نوجوانان و با توجه به ممنوعیت ملی در مورد فروش محبوبترین طعمهای آن، 10 میلیارد دلار کاهش یافت.
در این مقاله ارزیابی موشکافانه ریسکها را بررسی کردیم که از ضروریات ارزیابی موشکافه سرمایهگذاری خطرپذیر است. چنانچه علاقمند به دریافت اطلاعات بیشتر هستید، مقالههای ارزیابی موشکافانه مدل کسبوکار و ارزیابی موشکافانه تیم و محصول را بخوانید.
[1] Fitbit
[2] Valuation multiples
[3] Go-to-market
[4] Telehealth
[5] Juul
[6] Minority investment
منبع: wallstreetprep
ترجمه اختصاصی برای وبسایت تکنوتجارت: محمدحسن هاشمخانلو
ویرایش: حسین علیپور (سرپرست سرمایهگذاری خطرپذیر)
نظرات کاربران