از استارتاپ تا یونیکورن

میزگردآنلاین با حضور مدیران و فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور

آقای مهندس علی محمدی، مدیرعامل تکنو تجارت ، آقای دکتر کلانتری نژاد،مدیرعامل هم آوا و آقای مهندس حمیدرضا احمدی، بنیان‌گذار ایوند.

 

همه‌گیری ویروس کرونا، باعث اختلال در روند اقتصادی جهان شده ‌و استارتاپ‌ها نیز از این تأثیر برکنار نبوده و نیستند، بنابراین طبیعی است که روند سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها نیز شاهد تغییراتی شود و سرمایه‌گذاران، حوزه‌های خاص‌تری را برای تزریق سرمایه خود انتخاب کنند.

این در حالی است که بیش از شش ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و تا حدودی مردم و کسب و کارها که تازه از شوک اتفاقات سال 98 خارج شده بودند، دست و پنجه نرم کردن با این ویروس را هم یاد گرفته‌اند. کرونا اگرچه بیشتر محدودیت و کسادی به بار آورده اما از طرفی به برخی کسب‌وکارها فرصت عرض‌اندام و خودنمایی هم داده است. برای مثال با شیوع این بیماری در جهان و بالا رفتن آمار مبتلایان به این بیماری، سیستم آموزشی کشورها نیز برای جلوگیری از تجمع، مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده و خواستار آموزش آنلاین شدند. همچنین با خانه‌نشین نشدن مردم و تمایل افراد به استفاده از سرویس‌های آنلاین هم افزایش شدیدی پیدا کرده است؛ از خرید مایحتاج منزل و لوازم شخصی گرفته تا ویزیت پزشک و برگزاری آنلاین رویدادها. حتی در بعضی از شرکت‌ها برای ارائه بهتر خدمات، تعداد کارمندان هم افزایش پیدا کرده است. اما این رشد تنها به چند حوزه محدود می‌شود و اکثریت استارتاپ‌ها با ادامه این وضعیت آینده روشنی نخواهند داشت.

طبق آمار اردیبهشت ماه سازمان فناوری اطلاعات، با ادامه کرونا در کشور، 61 درصد کسب‌وکارها قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و ازآنجایی که به نظر می‌رسد حداقل تا پایان سال کشور با ویروس کرونا درگیر است، این سوال به وجود می‌آید که آینده استارتاپ‌های ایرانی در ادامه و در نیمه دوم سال 99 چگونه خواهد بود؟ آیا استارتاپ‌ها قادر به ادامه مسیر در چنین وضعیتی هستند یا مجبور به تعدیل نیرو یا تعطیلی می‌شوند؟

از طرفی دیگر حضور بانک ها به عنوان سرمایه گذار در این حوزها در چند ساله گذشته پررنگ تر از قبل شده و البته تاکنون نمونه موفق چشم گیری از این همکاری دیده نشده که البته احتمالا دلایل خاص خود را دارد.

این موضوعات، ما رو بر اون داشت که  در این میزگرد با آقایان دکتر رضا کلانتری نژاد، مدیرعامل شرکت دانش بنیان هم آوا، مهندس حمید علیمحمدی مدیرعامل شرکت تکنو تجارت و مهمان روی خط مهندس حمیدرضا احمدی، بنیان‌گذار ایوند در خصوص راهکارها و چالش های پیش روی رشد استارتاپ ها در کشور، گفت و گو کرده ایم .

 

جهت شنیدن این گفتگو از برنامه Castbox روی لینک زیر کلیک کنید:

https://castbox.fm/vb/319017497

 

جهت دریافت نسخه pdf این گفتکتو روی لینک زیر کلیک کنید:

میزگرد آنلاین از استارتاپ تا یونیکورن

برچسب ها :
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :

نظرات کاربران